Behandling av personuppgifter
Vi på Futurum Fastigheter AB värnar om din personliga integritet. Här förklarar vi hur vi samlar in, använder och skyddar dina personuppgifter, samt vilka rättigheter du har enligt den europeiska dataskyddsförordningen GDPR (General Data Protection Regulation).
Har du frågor om integritets- eller dataskydd? Kontakta oss gärna på: info@futurumfastigheter.se
Vad är en personuppgift
En personuppgift är information som direkt eller indirekt kan kopplas till en levande fysisk person. Exempel på detta är:
– Namn, adress, telefonnummer, personnummer och e-postadress
– Bilder eller ljudupptagningar
– Elektroniska identiteter, till exempel IP-adresser, om de kan kopplas till en person
Hur hanterar vi personuppgifter
Vi följer tydliga riktlinjer i enlighet med GDPR:
– Uppgifter behandlas lagligt, korrekt och öppet
– Uppgifter ska vara korrekta och uppdaterade
– Vi samlar endast in uppgifter för relevanta och berättigade ändamål
– Uppgifter sparas inte längre än nödvändigt eller vad lagen kräver
– Behandling sker på ett säkert sätt
– Vi som personuppgiftsansvarig är ansvariga för att reglerna följs
Som kommunalt bolag gäller att inkommande e-post och andra handlingar i regel är allmänna handlingar. Detta innebär att allmänheten och media kan begära ut dem, om de inte omfattas av sekretess. Känsliga uppgifter är alltid sekretessbelagda.
Vilka uppgifter samlar vi in – och varför
Anställda
Vid anställning samlar vi in personuppgifter som namn, personnummer, adress och anhöriguppgifter. Dessa används i våra verksamhetssystem.
Hyresgäster och verksamma i våra lokaler
Vid exempelvis felanmälan registreras namn, adress, telefonnummer, e-postadress, befattning och vilken fastighet du är kopplad till. När hyresgästen arbetar i vissa system så krävs personnummer. Vi behandlar även uppgifter för hantering av nycklar och taggar i våra verksamhetssystem.
Samarbetspartners
Som leverantör, entreprenör kan dina uppgifter finnas hos oss för att vi ska kunna ingå avtal och kommunicera med dig. Vi behandlar personuppgifter som namn, personnummer och adress
Varför sparar vi personuppgifter
Vi sparar uppgifter så länge det krävs för att uppfylla ändamålet eller enligt lag (till exempel bokföringslagen eller arkivlagen).
I de flesta fall behandlas uppgifter med stöd av rättsliga grunden avtal.
Cookies
Vi använder cookies på vår webbplats för att förbättra användarupplevelsen, analysera trafik och anpassa innehåll. Du kan när som helst ändra eller återkalla ditt samtycke via vår cookiehanterare. 
Hur skyddar vi uppgifterna
Vi hanterar personuppgifter både analogt och digitalt. Informationssäkerheten bygger på en helhetssyn där vi beaktar informationens känslighet.
Vi säljer aldrig och byter aldrig personuppgifter för marknadsföringsändamål. Uppgifter kan endast lämnas ut om det krävs enligt lag eller myndighetsbeslut.
Dina rättigheter
Som kund, leverantör eller intressent har du rätt att:
– Begära information om vilka uppgifter vi har om dig (registerutdrag) 
– FÃ¥ veta hur uppgifterna samlas in, behandlas och sparas 
– Begära rättelse eller radering av dina uppgifter, sÃ¥ länge inte lag kräver att vi sparar dem
Kontakt
Har du frågor om hur vi behandlar personuppgifter, eller vill begära rättelse eller lämna klagomål?
Dataskyddsombud: dataskydd@futurumfastigheter.se
Om du anser att vi hanterat dina uppgifter felaktigt kan du också vända dig till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY): www.imy.se (länk till extern webbplats)