För att nå visionen om ”Miljöer värdiga våra barn” behöver Futurum ta intryck av och lyssna på de vi möter i och omkring vår verksamhet (intressenter). Syftet med att upprätta en intressent- och väsentlighetsanalys är att identifiera vilka hållbarhetsfrågor som är viktigast för Futurum och dess intressenter.
Eftersom det är första gången Futurum redovisar dessa analyser har bolaget arbetat fram en enklare variant av intressent- och väsentlighetsanalys. De väsentliga hållbarhetsområdena som redovisas i analysen är hämtade från Futurums affärsplan och Örebro kommuns hållbarhetsprogram. Delar av analyserna baserar sig på antaganden. På grund av Covid-19 har inga kund- eller leverantörsundersökningar kunnat genomföras under året.
Futurum kommer att fortsätta utveckla och fördjupa analyserna. Förhoppningen är att kunna genomföra kund- och leverantörsundersökningar årligen.
Intressent | Väsentliga hållbarhetsområden | Metod för dialog |
---|---|---|
Ägare (Örebro Kommun) | Effektiv resursanvändning | Ägardirektiv |
Medarbetare | Avfallshantering | Dagliga dialoger |
Avtalskund | Långsiktigt hållbart byggande och förvaltning | Daglig förvaltning |
Verksamhetskund | Trygg och säker arbetsmiljö | Daglig förvaltning |
Leverantör | Långsiktigt hållbart byggande och förvaltning | Daglig samverkan och dialog i projekt |
Ur Futurums antagna Affärsplan har elva hållbarhetsfrågor plockats ut (utan rangordning). Bolaget, och dess ledning, har bedömt att dessa frågor har stor påverkan på Futurums verksamhet. Hållbarhetsfrågorna har sedan värderats och prioriterats och resultatet har sammanfattats i en väsentlighetsmatris. I matrisen går det att läsa vilken betydelse frågorna har för Futurums intressenter, i kombination med Futurums möjlighet att påverka en hållbar utveckling.